Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Testbana

ERTMS testbana på sträckan Katrineholm–Åby.

Karta över ertms testbana.

Trafikverket har byggt en testbana för att kunna testa hur det nya signalsystemet ERTMS fungerar i en verklig miljö, utan att påverka den ordinarie tågtrafiken. Det är ett steg framåt i arbetet med att införa ERTMS på den svenska järnvägen.

Testbanan driftsattes i slutet av 2017. Den ligger på den befintliga järnvägen mellan Katrineholm och Åby, men bara på det ena spåret. Genom att bara använda ett spår för tester kan den ordinarie tågtrafiken gå som vanligt på det andra spåret.

Vi gör testerna för att se till att olika ombordsystem fungerar ihop med marksystemen. Testerna hjälper oss också att vidareutveckla marksystemen, genom att vi får testa gränssnitten (RBC–RBC, ställverk–ställverk, ATC–ERTMS), dynamiska förlopp och GPRS i en annan miljö. 

Karta över ERTMS testbana.

Vi använder det blåmarkerade spåret (uppspåret) för att testa ERTMS. På nedspåret går den ordinarie trafiken, även under pågående tester.

Under testerna kopplar vi in ERTMS parallellt med det ordinarie signalsystemet (system H). På så sätt kan vi testa med bibehållen säkerhet. Testerna görs som så kallade provkörningar.

Testtrafiken går på uppspår nattetid mellan 00.00 och 05.30 i tvåveckors-perioder. Därefter gör vi uppehåll på en till två månader innan vi gör nästa test.