Korridor B Dela Kontakta oss Facebook Google LinkedIn Twitter Nedan hittar du våra kontaktpersoner. För att skicka e-post, använd formuläret till vänster. Anders Karlsson Projektledare Tel: 070 - 623 32 14 Tel: 010-123 14 94 Trafikverkets kontaktcenter Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8-16.30. Vi har öppet dygnet runt för akuta fel, trafikinformation och störningar. Tel: 0771-921 921 Meddelande: * Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Den svenska delen av Korridor B går mellan Stockholm och Malmö, via Hallsberg och Norrköping. Korridor B i Sverige omfattar följande linjer: • Västra Stambanan, Älvsjö – Hallsberg • Godsstråket genom Bergslagen, Hallsberg – Mjölby • Södra Stambanan, Katrineholm – Malmö • Järnvägssystemet Malmö De här linjerna kommer att delas in i etapper som successivt kommer att byggas om för ERTMS. Större bangårdsombyggnader ingår inte i projektet. Koordinering med andra projekt kommer att ske. Införandet av ERTMS på Södra Stambanan planeras att ske 2023-2027. Vad händer i nuläget? Just nu pågår Systemhandlingsprojektering för fullt för sträckan Mjölby-Lund. Denna del av Korridor B är uppdelad på två projekteringsuppdrag, Uppdrag Söder och Uppdrag Norr, vilka utförs parallellt av SYSTRA Dalco Elteknik och Sweco Rail AB i samverkan tillsammans med Trafikverket. I de respektive projekteringsuppdragen ingår att projektera merparten av de handlingar som kommer att ligga till grund för upphandling av totalentreprenad systemleverantör signal och för upphandling av totalentreprenad ytteranläggning. Uppdrag Norr är sträckan: Vikingstad-Mjölby-Nässjö-Grevaryd (projekteras av Sweco) Uppdrag Söder är sträckan: (Grevaryd)-Alvesta-Hässleholm-Eslöv-Tornhill (projekteras av SYSTRA) Projekteringsuppdragen är bland de första uppdragen för storskalig projektering av ERTMS. Fördelen med att driva projekteringsuppdragen parallellt är att ett kontinuerligt erfarenhetsutbyte och korsvis granskning mellan konsultuppdragen sker. Syftet är att hitta väl genomarbetade och kostnadseffektiva tekniska lösningar samt skapa ett standardiserat projekteringsförfarande. Arbetssättet bygger på ett kontinuerligt lärande i projekteringen. I takt med att uppdragen fortskrider kommer relevanta delar kontinuerligt inarbetas i "Handbok i anläggningsutformning ERTMS" av båda projekteringsuppdragen. Handboken kommer då att fortlöpande uppdateras som en del i projekteringsarbetet för detta projekt. SYSTRA och Sweco kommer att vara klar med sina respektive projekteringar till den sista november 2017.