Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Belysning i hållplatskurer längs väg 169 på Tjörn

Under året har vi bjudit in tre leverantörer som ska utveckla och presentera ett förslag på hur man ska kunna belysa väntkurer på plaster där man inte har tillgång till ström på nära håll.

Busskur 

Leverantörerna skulle med hjälp av solceller eller vindkraft driva en lampa i väntkuren som skulle styras av ljusrelä och rörelsedetektor. Grundbelysning skulle vara på cirka 2W så att resenärerna kan se väntkuren på håll och känna sig lite tryggare. När man sedan kom in i väntkuren skulle belysningen tändas till ca 10W, så att man kan läsa tidtabellen. Belysningen skulle dock inte vara så stark så att man inte kunde se någon komma.

Det blev tre ganska olika förslag som ni kan se på bifogade bilder. Alla innehåller solceller, batterier, sensor och ljusarmatur (lampa). Senare ska vi göra mätningar på kvällen för att se om de uppfyller kraven. Under året kommer vi att se hur belysningen fungerar och framför allt huruvida batterikapacitet bibehålles under vintern och hur utrustningen klarar sig mot väder, vind och åverkan.

Väntkurerna är placerade så att vissa får mycket sol och vissa har mindre soltimmar på grund av berg och skog, vilket kan påverka kapaciteten.

En mer detaljerad rapport kommer när vi har gjort några mätningar och fått in all dokumentation.

Sammanställning av erfarenheter LED/solceller i bussskurer på Tjörn

Slutsatser inför nästa försök eller upphandling

  • Allt som kan ska vara CE-märkt.
  • Anläggningsdelar och reservdelar ska vara av sådana slag som är tillgängliga på marknaden, så att fortsatt underhåll är möjligt även om leverantören upphör med sin verksamhet.
  • Mellan olika kopplingspunkter ska det vara kabel. Enkel eltråd räcker ej.
  • Alla kablar ska ha mekaniskt kabelskydd (av metall).
  • Varje kabel ska ha egen förskruvning, vilken ger bra dragavlastning.
  • Kabelgenomföringar ska skyddas med plaströr eller liknande. Enkelt hål i tak eller vägg räcker ej.
  • Rörelsedetektor ska vara inbyggd i armaturen.
  • Solceller på tak ska vara vandaltåligt monterade.
  • Batterier ska kunna bytas utan att poppnitar behöver borras upp och därefter nitas om.
  • Tunga lådor ska ej monteras uppe på kuren utan på marken. (Viktgräns beror på slag av kur).
  • Det ska finnas en enkel möjlighet att vid underhåll under dagtid prova huruvida belysningen fungerar.
I Nytt ljus försök med belysning i busskur deltog Grönt ljus, On Screen och Traffic Systems. 

Grönt ljus
Grönt ljus (öppnas i nytt fönster)

On Screen
On Screen (öppnas i nytt fönster)

Traffic Systems
Traffic Systems (öppnas i nytt fönster) 

Publicerad 2010-09-21
Bengt Ekdahl, Martin Strid och Lena Siewert