Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Ny solcellsteknik testas i belysningsprojekt för busskurer på Tjörn

Tekniken monteras 

Leverantören berättar:

Grönt Ljus AB har till Trafikverket/Västtrafik levererat 5 st 24V solcellsanläggningar till busskurer med en ny patenterad teknik (premiär i Sverige), som ger ett minskat energiuttag på minst 60% jämfört med vanliga solcells-anläggningar, och som gör det möjligt att få diodbelysningen att fungera betydligt längre under molniga och regniga dagar vid normal användning. Denna teknik möjliggör då också att dimensionerna på paneler och batteripaket kan bli mindre. När en passagerare kommer in i busskuren när det är mörkt, så tänds diodlysrören automatiskt via en infraröd sensor och släcks ett par minuter efter att kuren har tömts.

Styrenheten som är anläggningens hjärta ersätter den vanliga ljussensorn som normalt behövs för att systemet ska slå på vid mörkrets inbrott. Det behövs ingen ställklocka i detta fall då styrenheten känner av gryning och skymning via solcellspanelerna. Styrenheten har också en inbyggd drivenhet för diodbelysningen vilket normalt behövs separat. Styrenheten förbrukar trots detta endast 0,0625 watt.

Alla dessa inbyggda funktioner som normalt är åtskilda (ljussensor, ställklocka, drivenhet) sparar in och minskar förbrukningen i watt. Men den största besparingen i systemet sker när diodlysrören används. Den inbyggda drivenheten i styrenheten levererar betydligt högre frekvenser än normalt, och lysdioderna är specialtillverkade för att kunna ta emot dessa höga frekvenser. Genom en ny pulseringsteknik från styrenheten kan lysdioderna sättas på och stängas av ett stort antal gånger per sekund. Genom att pulsera ut ström i stället för att låta den flyta ut hela tiden så sparar man omkring 50 procent av elförbrukningen. Beroende på de högre frekvenserna som används så kan ögat inte uppfatta pulseringen, diodlysrören ser ut att lysa som vanligt!

Totalt bör denna nya teknik spara in 60% av den normala förbrukningen i solcellssystem.

Denna teknik kan nu också användas i vägbelysningssammanhang, där tillgång till markström är kostsam. Vi använder oss av den senaste tekniken med mycket effektiva solcellspaneler (36V), högteknologiska gelbatterier (2 st 12V) med nanoteknik, specialtillverkade kablar med koppar eller mässing för lägsta motstånd, samt diodlysrör, 24 V med Cree-dioder (från USA) som ger ett mycket starkt ljus i förhållande till wattförbrukningen. Vår målsättning har från början varit att ta fram ett system som ska vara lätt att montera (tätade snabbkopplingar), lätt att hantera - helautomatiskt, och som ger ett bra och starkt ljus.

Ett system tar cirka 1-1,5 timmar att montera på plats för 2 personer. Ett motsvarande färdigt paket kommer framöver att kunna levereras till mycket konkurrenskraftigt pris. Underhållet begränsar sig till att solcellspanelerna inte får bli för smutsiga av ev. vägstänk. Då Västtrafik har som rutin att tvätta sina kurer två gånger om året så ser vi inte att detta skall vara något stort problem, det kommer alltså inte att behövas något extra undershåll. (Det kan vara en idé att eventuellt montera ett skyddsgaller, typ gallerdurk, i innertaket som gör det betydligt svårare att komma åt lysrörsarmatur och ir-sensor. Ken på Primär hade lite idéer om detta.)

Om man vill testa systemet under dagtid, så måste solcellspanelen täckas med en pappskiva eller en filt för att systemet ska slås på. Vi rekommenderar att testet görs under kvällstid då man klart kan se belysningskapaciteten. Separat bifogas komponent- och reservdellista med priser med mera. Bilderna visar lite från montaget med Primärs Ken Ytterdal.


Grönt ljus Komponentlista Tjörn 2010-09-01 (pdf-fil, kB, öppnas i nytt fönster) 

Publicerad 2010-09-01
Anders Hammar
Grönt Ljus AB