Hållbarhetskrav på leverantörer vid upphandling Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Trafikverkets kontaktcenter Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Tel: 0771-921 921 Hoppa till: Trafikverket upphandlar enligt de krav som finns för statliga myndigheter, till exempel sociala krav, som arbetsrättigheter och antidiskriminering, och miljökrav. I Trafikverkets upphandlingar ställs krav inom flera hållbarhetsområden, till exempel inom miljö – men även inom social hänsyn, vilket bidrar till en hållbar utveckling. Regeringens nationella upphandlingsstrategi ställer krav på myndigheter att genom upphandling verka för skäliga anställningsvillkor och ökad sysselsättning. I Agenda 2030 finns mål för anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt och jämställdhet. De sociala kraven I Trafikverkets upphandlingar omfattar: Minimilön eller minimivillkor vid utförande av uppdrag i Sverige Grundläggande rättigheter för arbetstagare i hela leveranskedjan vid produktion av varor och tjänster Skatter och socialförsäkringsavgifter Antidiskriminering Förhållningssätt i etiska frågor, exempelvis korruption Sysselsättningskrav Syftet är att motverka exempelvis lönedumpning, svartarbete, diskriminering och korruption. Inga människor får utnyttjas eller fara illa, lagar ska följas och konkurrensen ska vara rättvis.