Handläggningstider Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Trafikverket Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Tel: 0771-921 921 Meddelande: * Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Hur snabbt vi handlägger ditt ärende beror på vilken typ av transport ärendet gäller, hur du har ansökt och hur komplett din ansökan är. Vi rekommenderar starkt att du använder vår e-tjänst Trix. Då blir din ansökan registrerad direkt. Ansökningar som kommer in på annat sätt, till exempel med e-post eller vanligt brev, registreras manuellt av oss, normalt under två pass per arbetsdag (klockan 10.00–11.30 och 15.00–16.30). Vi påbörjar ärendena i turordning efter tidpunkten när de registreras hos oss. Handläggningstiden är normalt en till tre arbetsdagar. Förlängd handläggningstid En ansökan som inte är komplett tar längre tid att handlägga. Handläggningstiden kan också bli längre för ärenden som kräver vidare utredningar eller yttranden från andra myndigheter. För ansökningar som kommer in i mycket god tid före det önskade transportdatumet väntar vi normalt med att fatta dispensbeslutet tills någon eller några dagar innan transporten ska utföras. Det beror på att situationen på vägarna (vägarbeten eller annat som medför restriktioner) ofta förändras.