Handläggningstider Dela Kontakta oss Facebook Google LinkedIn Twitter Trafikverkets kontaktcenter Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8-16.30. Vi har öppet dygnet runt för akuta fel, trafikinformation och störningar. Tel: 0771-921 921 Hoppa till: Hur snabbt vi handlägger ditt ärende beror på vilken typ av transport ärendet gäller, hur du har ansökt och hur komplett din ansökan är. Om du använder vår e-tjänst Trix blir din ansökan registrerad direkt. Ansökningar som kommer in på annat sätt, till exempel med e-post eller vanligt brev, registreras normalt en gång per arbetsdag. Vi påbörjar ärendena i turordning efter tidpunkten när de registreras hos oss. Handläggningstiden är normalt en till tre arbetsdagar. Förlängd handläggningstid En ansökan som inte är komplett tar längre tid att handlägga. Handläggningstiden kan också bli längre för ärenden som kräver vidare utredningar eller yttranden från andra myndigheter. För ansökningar som kommer in i mycket god tid före det önskade transportdatumet väntar vi normalt med att fatta dispensbeslutet tills någon eller några dagar innan transporten ska utföras. Det beror på att situationen på vägarna (vägarbeten eller annat som medför restriktioner) ofta förändras.