Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Du behöver ha både teknik och taktik

För att vara en säker mc-förare räcker det inte med att du har en bra teknik när du hanterar din motorcykel. Du behöver även tänka klokt i trafiken och ha en bra taktik.

För att illustrera samspelet mellan teknik och taktik, kan vi ta ett exempel om effektiv och kontrollerad bromsning, som är en del av utbildningen. Låt säga att du har tränat upp din färdighet att bromsa effektivt och kontrollerat så pass att du och din utbildare ger dig 5 i betyg. Toppen! Det är en trygghet att vara tekniskt skicklig på att manövrera motorcykeln.

Nu behöver du ställa dig frågan om hur du vill använda din teknik. Vill du köra på ett sätt som ställer höga krav på att du alltid kan använda din teknik maximalt? Troligtvis inte. Därför måste du också använda taktik.

Taktik handlar om att göra kloka val i olika trafiksituationer, så att du inte behöver bromsa effektivare än du har tänkt dig. Fråga dig själv:

  • Hur lång tid behöver du för att förbereda dig inför varje situation?
  • Hur stort område behöver du söka av för att kunna ge dig den tiden?
  • Vilket avstånd behöver du hålla till dina medtrafikanter?
  • När behöver du göra dig beredd på att kunna stanna?
Till vänster: MC-förare ligger för nära framförvarande bil. Till höger: MC-förare har bra avstånd till framförvarande bil.
Klicka för större bild.Foto: Trafikverket

I situationen till vänster har mc-föraren ett kort avstånd till bilen framför. Om bilen skulle bromsa hårt och tvärt skulle det krävas att mc-föraren lyckas reagera och bromsa 5 av 5 i betyg för att inte krocka. Kan du alltid reagera och bromsa 5 av 5 i betyg, utan förvarning? Svaret är naturligtvis att ingen kan göra det, och därför ska du inte utsätta dig och andra för den risken.

I situationen till höger har mc-föraren istället valt en säkrare taktik genom att hålla längre avstånd till bilen framför. Med längre avstånd ger du dig själv mer tid att hinna reagera. Då behöver du inte bromsa lika hårt om bilen framför bromsar.