Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Plogbil på vinterväg.

Så sköts din väg på vintern

De statliga vägarna sköts av entreprenörer som arbetar på uppdrag av Trafikverket.

Blekinge län är ett så kallat driftområde som sköter driften av vägarna. I området finns en entreprenör som svarar för drift och underhåll.

Entreprenörerna plogar, saltar och sandar, river is och tar bort snö, tinar trummor och röjer stormfällda träd. Mellan de intensiva snöröjningsperioderna underhåller de vägräcken, kantstolpar och viltstängsel. De sköter rastplatser, busshållplatser och trafiksignaler. Entreprenörerna står i tät dialog med Trafikverket och har tillgång till avancerad väderinformation. Halkbekämpningen sker ofta redan innan temperaturen faller för att hindra att vägbanorna fryser. Plogbilarna kan rulla redan när de första flingorna faller.

I Blekinge län finns ungefär 50 enheter för snöröjning och halkbekämpning. Normalt kostar vinterväghållningen i Blekinge län ungefär 13 miljoner kronor per år. Knappt 40 procent av kostnaden är fast ersättning. Det inkluderar bland annat hyror av plogar, saltspridare, lagringsplatser och jourersättning till chaufförer och beredskapshavare.

Trafikverket prioriterar vinterväghållningen och oavsett hur omfattande vintern blir så skapas ekonomiskt utrymme för att uppnå den standard som är beställd.

Salt på de stora vägarna

Halka bekämpas med salt och sand. I Blekinge län används i princip salt på de stora vägarna som har mycket trafik. Sand är bara effektivt på vägar med lite trafik. Saltet gör att vägen kan vara fri från snö och is även när det är kallt. Saltet har bäst effekt om det sprids innan temperaturen sjunker och nederbörden faller. Därför kan man se saltspridare i arbete på torra vägbanor vid plusgrader. I Blekinge län använder Trafikverket salt på 67 mil väg och sand på 105 mil.

Läs mer om hur och varför Trafikverket använder salt på vägarna