Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Brobygget pågår för fullt vid nya trafikplatsen Romme

Dags för gjutning av nya broar

Arbetet med att bygga fyrfilig väg från Romme till Gyllehemsvägen i Borlänges östra utkant är nu inne i flera intensiva skeden.I slutet av februari sker en milstolpe i projektet då de två ny broar kommer att börja betonggjutas.

På den nya vägbron i höjd med Dalatravet i Romme är det febril aktivitet. Hammarslagen dunkar i takt när brobyggarna spikar fast den ena plankan efter den andra. Virke som utgör fundament för gjutformen. Själva bron är 66 meter lång, 17 meter bred och byggs för fyra filer med stålbalkräcken som delar körfälten.
Om bara några veckor är det dags för det första lasset med betong.
– Det flyter på bra. Vi har inte haft några missöden även om kylan nu gör sig mer och mer påmind. Bara att klä sig därefter, säger en av de erfarna brobyggarna, Peter ”Raggarn” Westlund från Trafikverkets entreprenör, Svevia.

Brobyggare Peter Westlund från Köping

 Lite längre norrut, vid Tunaåns södra landfäste pågår också arbete med att montera gjutformen för betonggjutning på de stålbalkar som ska lanseras i kommande månadsskifte. Broansvarige arbetsledaren Leif Törn är på plats för att övervaka arbetet.
– Planen är att vi ska gjuta klart bron i april efter att lanseringen har skett i slutet av februari, följt av formning och armering. Bron är 110 meter lång och väger ungefär 180 ton, förklarar Leif.
Sex nya broar
Totalt sett ska sex broar byggas under tiden som arbetet pågår med att bygga klart den nya fyrfiliga motorleden in mot Borlänge. Det är två betongbroar (Tunaån och Trafikplats Romme) samt fyra rörbroar i plåt som Leif Törner ansvarar för att anlägga. Rörbroarna kommer att användas till gång- och cykelväg under den nya vägen. 
Samtidigt som brobyggen pågår med full kraft sker också från mitten en ny omledning av vägtrafiken från nuvarande riksväg 70.
– Vi kommer att lägga om trafiken i vår så att den går via den nya trafikplatsen kunna utföra arbetet med den nya rörbron i Hede, förklarar Svevias projektchef Tomas Semb.
Du hittar också en karta på denna webbplats som visar den nya omledningsvägen vid trafikplatsen.

Gjutform monteras

   
Text och bild: Stefan Bratt