På den här sträckan åker närmare 6 000 fordon per dygn, varav ca 80 procent är pendlare. Det är helt nödvändigt att få till en förbättring samtidigt som vi vet att alla alternativa lösningar innebär någon form av intrång och påverkan.
Det är en miljö med stora natur- och miljövärden och en värdefull boendemiljö. Vi har försökt att välja den bästa kompromissen, den lösning som bäst ökar framkomlighet och trafiksäkerhet till totalt sett minst intrång.
Varje val ger såväl önskade som oönskade effekter. Totalt har elva varianter prövats under åren. Det vi konstaterat är att ”Väst 3” dels uppnår eftersträvade effekter för trafikanter, ger ett begränsat intrång i naturmiljön och berör ett rimligt antal fastigheter.
Sammantaget är ”Väst 3" den lösning som både Trafikverket, Länsstyrelsen och kommunen tillsammans finner lämpligast och ställer sig bakom. Alternativet ställer höga krav på anpassning till omgivningen och dess förutsättningar, eftersom det innebär intrång i känsliga miljöer.