Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Sliperskranarna åker i skytteltrafik

Stora spårbytet är inlett

Måndagen den 10 augusti inleddes på Dalabanan, söder om Hedemora den största spårupprustningen på flera decennier. Totalt ska under en period på fem veckor 21 kilometer spår, sliprar och annan utrustning bytas ut på sträckan Hedemora-Avesta Krylbo.

– Nu är vi äntligen igång. I över fyra år har vi planerat för detta arbete och för två år sedan begärde vi tid i spåret för att kunna genomföra spårbytet i år, förklarar Trafikverkets projektledare, Peter Björklund när han står vid sidan av banvallen och studerar den över 500 meter långa spårbyteståget som i sakta mak rullar framåt medan de vana banarbetarna och operatörerna på tåget utför sitt arbete någon kilometer söder om Hedemora station.


Det går åt ungefär 60 000 ton makadam som ska bytas ut i samband med spårbytet. 

35 000 sliprar
Uppdraget att genomföra spårbytet har Trafikverket tilldelat den norskägda koncernen NRC Group som i sin tur har handlat upp en tysk entreprenör, Strabag som äger det specialutrustade spårbyteståget:
– Det finns inte många spårbyteståg tillgängliga då investeringskostnaden för att äga ett spårbyteståg hamnar på gott och väl 200 miljoner kronor. När vi fick uppdraget från Trafikverket gick vi ut på marknaden och kontrakterade tyska Strabag Rail, förklarar NRC Groups affärsområdeschef, Bengt Svanberg.
Det är stora volymer av material som går åt under ett spårbyte. Totalt ska över 35 000 sliprar och över 60 000 ton makadam bytas ut och läggas på plats:
– Ett spårbyte är ett stort och bitvis komplicerat logistiskt projekt. Vi hämtar nya räler i Hallsberg och sliprarna hämtar vi varje natt från Kungsör. Sedan gäller det att se till att flödet av material fungerar som det är tänkt, säger entreprenören NRC:s platschef, Bengt Ledin.

Återanvänds 
– Det fina är också att merparten av de gamla sliprarna kommer vi att återanvända på andra platser i Dalarna. Bland annat ska ungefär 15 000 sliprar läggas på plats i Moraområdet, dels på bangården, dels när stickspår kommer att rustas upp. Ungefär 5 000 sliprar ska också till Insjön där ett nytt stickspår till Bergkvist sågverk ska byggas, berättar Peter Björklund.
Under tiden information om spårbytet ges rullar spårbyteståget sakta men säkert söderut från Hedemora. Spårbyteståget är, förklarar den tyska platschefen, Ramazan Memecan, uppdelat i fyra moduler. I den första modulen tar två banarbetare bort gamla befästningar som först bort på ett magnetband. I nästa modul sitter en operatör som styr ett verktyg som gräver upp och tar bort den gamla slipern samt ser till att en ny sliper läggs på plats.

Den tyska arbetsledaren Ramazan Memecan berättar om spårbyteståget fyra moduler.

Tyskt spårbyteståg
Samtidigt som detta pågår åker två stycken transportkranar skytteltrafik ovanför dessa moduler med uppgiften att föra fram nya sliperspaket och frakta bort gamla sliprar. I de två avslutande modulerna sker själva spårbytet då den gamla rälen byter plats med den nya via en sinnrik anordning.
– Totalt sett kommer ungefär 200 personer att arbeta med att genomföra spårbytet och jag vill också poängtera att där spårbytet går fram förekommer visst buller med det är tämligen kortvarigt, säger Peter Björklund.
Kostnaden för spårbytet beräknas till cirka 150 miljoner. Spårbytet pågår fram till den 13 september. All järnvägstrafik är avstängd mellan Avesta-Krylbo-Borlänge.