Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Byggväg och fordon

Den tillfälliga vägen över tunnelns tak är förstärkt några meter med plåtar och stockar som fördelar vikten från fordonen.

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Full fart för markarbetet vid tunneln

Vid Rämshyttetunneln har grävmaskiner varit igång sedan i oktober och förbereder marken för det nya spåret.

Tågtrafiken går som vanligt genom tunneln mot Ludvika, medan arbetet är i full gång runtomkring.

Landskapet har förändrats snabbt de senaste veckorna. Skog har avverkats och tillfälliga byggvägar har dragits så att fordon ska kunna schakta och frakta från den ena sidan av tunneln till den andra, över tunneln. 

På den mest bärkraftiga delen av tunnelns tak har entreprenören gjort en särskild överfart förstärkt med plåtar och stockar, som byggfordonen kan köra över tunneln på. Förstärkningarna fördelar tyngden från fordonen enligt noggranna beräkningar.

Efter att markarbetet är klart i slutet av december går projektet in i en ny arbetsfas i mars eller april. Berg ska sprängas bort i området för att göra plats åt det nya spåret.  - Inför sprängningarna ska vi stödja upp tunneln inuiti med specialbyggda stålbågar, så att tunneln klarar skälvningarna och inte rasar, säger Jan-Erik Norgren, projektledare på Trafikverket.   

Trafikverket har planerat att förbereda inför sprängningarna inne i tunneln under 10 dagar runt påskhelgen. Under den tiden är all tågtrafik avstängd på sträckan och persontrafik ska ersättas med buss. Sprängningarna kommer att pågå därefter och beräknat fram till sommaren.

750x450.jpg

Den nya spårsträckan ska dras till höger om den befintliga på bilden. Genom att utnyttja tunneltaket som tillfällig överfart kan fordon frakta massor från området där det nya spåret ska ligga och över till andra sidan.