Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Rak järnvägssträcka
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Järnvägsplanen för Rämshyttetunneln är nu fastställd

Trafikverket har fastställt järnvägsplanen med nytt spår förbi Rämshyttetunneln.

Trafikverket har nu fastställt att en ny järnvägssträckning ska byggas förbi järnvägstunneln. Rämshyttetunneln och det befintliga spåret planeras därmed också att återställas. Det vill säga att tunneln sätts igen och spåren plockas bort. Ombyggnationen är en del av bandelen 324 på Bergslagsbanan, sträckan mellan Ludvika och Borlänge. 

Den nya banan som blir 920 meter lång kommer att gå strax söder om tunneln och ansluta till det befintliga spåret. 

Trafikverket fastställde järnvägsplanen den 14 februari 2019 och bedömer bland annat att den föreslagna ombyggnationen kommer att öka trafiksäkerheten och kapaciteten på sträckan. 

Ta del av Trafikverkets fastställande av järnvägsplanen (pdf-fil, 3 Mb).

Vad händer framöver?

Våren 2019 kommer Trafikverket handla upp en markentreprenad som ska förbereda för den nya järnvägssträckningen, med beräknad arbetsstart efter sommaren. Byggstart med den nya sträckningen är beräknad till årsskiftet 2019/2020.

Arbetet med att sätta igen Rämshyttetunneln kommer att ske efter att byggnationen av den nya sträckan är klar. 

Se övriga handlingar. Aktuella handlingar.