Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Tåg som kommer

Första tåget har kört fram på nya spåret

Den 9 november var det dags för första tåget att köra fram på det nya spåret i Rämshyttan på gränsen mellan Borlänge och Ludvika efter att det kopplats på under senaste helgen.

Det 900 meter nya spåret som nu ska leda tågtrafiken förbi Rämshyttetunneln på Bergslagsbanan är på plats och de sista arbetena för att få allt att fungera gjordes i helgen då banan hölls avstängd. Det nya spåret kopplades då in i det befintliga. 

Sista tåget har därmed gått genom den 143 år gamla Rämshyttetunneln. Tunneln som nu tas ur bruk begränsade både bredden och hastigheten för tåg som passerade järnvägssträckan i Ludvika kommun. 

Den nya tågsträckan möjliggör ökad kapacitet, hastighet och trafiksäkerhet för gods- och persontågen. I början av spårets första vecka kör tågen lite långsammare än vanligt för att köra in det nya spåret.

- Vi vill att framkomligheten för gods- och persontåg ska vara smidig så att fler väljer järnvägen som transportväg. Det är det mest klimatsmarta transportmedlet och är även mycket trafiksäkert, förklarar Jan- Erik Norgren, projektledare på Trafikverket. 

Nästa steg för projektet är att återställa området omkring Rämshyttetunneln och till våren täpps tunneln igen.

Man som svetsar och lägger räls.
Sedan september har intensiva arbeten pågått med att färdigställa det nya spåret.  
Flygbild över området med tunneln och nya spåret.
Under tiden som arbeten och sprängningar av berg har pågått har banan och tunneln varit i bruk bredvid.