Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

1300 träd och ett avslutat projekt

Våren är här, projektet är avslutat och vi har planterat 1300 träd ovanpå den före detta Rämshyttetunneln. Titta på bilderna här nedan – visst går det nästan inte att urskilja tunneln i bild nummer två?

1300 träd, ja vi på projektet tycker om att räkna. Här följer därför en lista med andra räknade bedrifter inom projektet. Vi har:

  • planterat en äng
  • fyllt på en tunnel uppifrån
  • sprängt i berg 100 gånger (kan vara 101, 102 eller 103 också)
  • satt 1000 stycken långa bultar i bergslänten (för att säkerställa att berget håller ihop och inte rasar)

Men det vi kanske är mest stolta över är att 70 000 kubikmeter berg och 50 000 kubikmeter jord har flyttats inom området. Om den massan istället hade körts bort från området hade det inneburit att:

  • vi behövt använda 13 000 lastbilar
  • som tillsammans hade kört en sträcka på motsvarande 2 varv runt jordklotet.

I takt med att träden tar sig och ängen växer till sig kommer Rämsehyttetunneln bli ett minne blott. För den som känner sig nostalgisk kan vi tipsa om digitaltmusuem.se och deras bildarkiv. Sök på Bergslagsbanan (eller någonting helt annat) för att se på mycket spännande från förr.

Vi från projektet tackar för oss och har redan riktat in oss mot nästa spännande utmaning. Den här gången att bygga en tunnel, istället för att fylla igen. Läs mer om projekt Dunsjö–Jakobshyttan här.

Sist men inte minst, här har vi då före och efter; Rämshyttetunneln.

Rämshyttetunneln innan den fylls igen.  
Rämshyttetunneln igenfylld och det nya spåret är på plats.