Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Gävle hamn, ny spåranslutning

Vi bygger en elektrifierad direktanslutning till Gävle hamn, cirka två kilometer järnväg över Näringens industriområde.

Arbetet omfattar en elektrifierad direktanslutning till Gävle hamn med cirka två kilometer järnväg över Näringens industriområde samt en elektrifiering av hamnspåret (Fredrikskansbanan) från Gävle godsbangård till nya bangården vid Gävle hamn, inklusive bangårdsspår.

Alla godståg ska i fortsättningen kunna köra direkt till och från hamnen oavsett var de kommer ifrån. Växling och byte från ellok till diesellok på godsbangården behövs inte längre. Det innebär en stor minskning av kostnaderna för hamnens godskunder samt att en enkelresa till och från hamnen kommer gå 30-45 minuter snabbare. Dessutom ska anslutningen enligt järnvägsplanen klara 16 tåg per dygn till/från syd och väst samt fyra tåg per dygn till/från norr (enligt Gävle hamns prognos).

Aktuell tidplan

  • Markundersökningar genomförda - sommaren/hösten 2018
  • Markåtkomst/marklösenfrågor - hösten 2018/våren 2019
  • Rivning nödvändiga fastigheter - våren 2019
  • Färdig bygghandling - mars 2019
  • Upphandling entreprenör - april/maj 2019
  • Arbetet på Strömsbrovägen startar - maj 2019 (mer detaljerad information inför byggstart)

Projektets etapper

  • Etapp 1: Rivning av byggnader samt placering av överlast - KLART
  • Etapp 2: Rivning av byggnader, spårarbeten och elektrifiering av befintlig järnväg. Arbeten på Strömsbrovägen.