Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Kilafors bangård

Kilafors och Röstbo bangårdar

Trafikverket bygger om Kilafors och Röstbo bangårdar för ökad kapacitet och 750 meter långa tåg.

Efter att Botniabanan och Ådalsbanan har tagits i bruk har trafiken på Ostkustbanan ökat. För att kunna leda om tyngre godstrafik till förmån för tät, snabbgående persontrafik ska trafiken ledas över till Norra stambanan på sträckan Söderhamn-Kilafors. Då krävs fungerande bangårdsanslutningar i Kilafors. I dag trafikeras sträckan på Norra stambanan av 72 tåg/dygn, med ett kapacitetsutnyttjande på cirka 80 procent. Den förväntade prognosen år 2020 är 85 tåg/dygn.

Kilafors och Röstbo bangårdar anpassas för 750 meter långa tåg och förbereds för det planerade dubbelspåret mellan Kilafors-Holmsveden.