Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Vi bygger järnväg för framtiden

Svar infört i Hallands Nyheter 4 april 2016, på insändaren ”Högmod går före fall för tunneln” publicerad i HN 29 mars 2016.

Insändaren ifrågasatte det samhällsekonomiskt försvarbara i att bygga Varbergstunneln, som ska tillgodose behovet av dubbelspår på Västkustbanan.

Bakgrunden till kostnadsökningen är bland annat de åtgärder för klimatanpassning och säkerhet, som kommer att behöva utföras. Detta gör att kalkylen istället för 2.9 miljarder nu räknats upp till 3.9 miljarder, beräknat i 2009 års kostnadsnivå.

Trafikverkets projekt Varbergstunneln har uppdraget att planera och projektera nytt dubbelspår, på Västkustbanan, genom Varberg. Att banan ska gå i tunnel under Varbergs centrum är beslutat av regeringen 2013.

Projekt Varbergstunneln ställer nu ut järnvägsplanen, som reglerar markbehovet för bygget av järnvägsanläggningen. Vi hälsar alla välkomna att ta del av, och ha synpunkter på, handlingarna som finns utställda på Varbergs bibliotek (Komedianten) från den 4 till 28 april.

Andreas Gustavsson, projektledare, Trafikverket

Se det publicerade svaret.

Läs insändaren.