Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Varbergs nya station klarar framtidens krav

Svar infört i Hallands Nyheter 7 juni 2017, på debattartikeln ”Kapaciteten för nya tågstationen otillräcklig i längden”, publicerad i HN 17 maj 2017.

Varbergs nya station klarar framtidens krav

Varbergs nya station kommer att klara trafiken på Västkustbanan så långt in i framtiden som Trafikverkets nuvarande prognoser och det av regionfullmäktige fastställda regionala trafikförsörjningsprogrammet visar.

När Varbergsetappen och Västlänken är klara planerar Hallandstrafiken att införa ett nytt regionaltågsystem vilket inledningsvis ska trafikera mellan Varberg och Göteborg genom Västlänken. När väl resbehovet blir tillräckligt stort kan tågen förlängas söderut till Halmstad, vilket medför att behovet att vända tåg i Varberg minskar. Detta tågsystem öppnar även för framtida tågstopp i Väröbacka.

Med den föreslagna utformningen av stationen, med fem spår, är det inga problem att vända tåg i Varberg. Om fjärrtrafiken mellan Göteborg och Malmö på sikt ökar från dagens ett till två tåg per timme finns möjlighet för dessa tåg att passera förbi regionaltågen i Varberg. Trafikverket och Hallandstrafiken anser att utformningen av Varbergs nya station möter behovet av framtidens persontågtrafik längs Västkustbanan och Viskadalsbanan och att utbyggnaden av Västkustbanan till dubbelspår genom Varberg kommer att bidra till en bra och attraktiv trafik på Västkustbanan på lång sikt.

Per Rosquist
Trafikverket

Daniel Modiggård
Hallandstrafiken