Denna nyhet är äldre än 6 månader Tunneln kommer att klara regn, snö och högre vattenstånd Dela Kontakta oss Facebook Google LinkedIn Twitter Pia Larsson Markförhandlare Tel: 070-724 55 33 Tel: 010-123 11 75 Katarina Yngvesson Kommunikatör Tel: 072-143 31 32 Tel: 010-123 33 20 Kenneth Rosell Tf projektchef Tel: 070-254 20 76 Tel: 010-123 88 67 Trafikverkets kontaktcenter Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8-16.30. Vi har öppet dygnet runt för akuta fel, trafikinformation och störningar. Tel: 0771-921 921 Meddelande: * Vem vill du skicka ditt e-postmeddelande till, välj här: Trafikverkets kontaktcenter Per Rydberg Pia Larsson Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: I tidningen Hallands Nyheter har flera insändare haft frågor om Varbergstunneln och klimatförändringar såsom regn, snö och högre vattenstånd. Här nedan kan du läsa vårt svar som publicerades den 14 november 2015. Järnvägsstunneln byggs för att klara klimatförändringar. Tunneln och den nya järnvägsanläggningen kommer att vara dimensionerade för att ta hand om regnvatten, snö och en framtida klimatrelaterad höjning av vattenståndet. Regnvatten i tråget kommer, via ett antal pumpstationer, att pumpas upp från tråget. Snö kommer att skottas och transporteras bort. Vad gäller klimatrelaterade vattennivåer så arbetar Trafikverket utifrån de siffror som tas fram av FN:s internationella klimatpanel, samt vattennivåernas naturliga variation. Vi dimensionerar därför tunneln för betydligt högre vattennivåer än de som finns i dag. Avvattningssystemet i anläggningen såsom pumpar och ledningar kommer att dimensioneras för en kapacitet motsvarande regnintensiteten vid ett 200-årsregn, vilket är ett regn som uppnås eller överträffas i genomsnitt en gång på 200 år. Vi kommer att bygga trågkanter, barriärer samt pumpanläggningar utifrån dessa krav.