Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Bild på Kenneth Rosell, projektledare
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Vi i Varbergstunneln

Vi som jobbar med Varbergstunneln: Här berättar Kenneth Rosell, tillförordnad projektledare, om sin roll i projektet.

Vad har du för bakgrund och hur länge har du jobbat med Varbergstunneln?

– Jag är utbildad bergsingenjör och började på Trafikverket 1993 i projekt Hallandsås. I det projektet hade jag flera olika roller, jag jobbade som byggledare, projekteringsledare, chef för projektering och tillstånd och projektledare tunnel. Till Varbergstunneln kom jag i januari 2014. Här jobbar jag som delprojektledare för berg och tunnel, men sedan december förra året är jag tillförordnad projektledare tills den nya projektledaren börjar i april. Innan Trafikverket och efter mina studier på geoteknologilinjen i Luleå jobbade jag ett par år inom gruvnäringen.

Vad innebär det att vara projektledare?

– Som projektledare har jag det övergripande ansvaret för projektet. Jag ser till att projektet drivs framåt och leder det utifrån fokus på tid, kostnad och innehåll.

Vad är den största utmaningen utifrån ditt perspektiv?

– En utmaning i projektet är att dagens trafik ska pågå under byggtiden samtidigt som vi ska klara projektets tidplan. En annan är att vi ska spränga en bergtunnel under centrala Varberg utan att det ska bli problem med buller och vibrationer.

Hur löser du dessa utmaningar?

– Lösningen finns i tidig planering samt planering tillsammans med den entreprenör som kommer hjälpa oss att bygga. I planeringen går alltid säkerheten först och vi använder oss av den främsta expertisen som finns på området.

Vad är det roligaste med ditt arbete?

– Det roligaste med mitt arbete är att projektet är ett lagarbete där vi tillsammans skapar något bra för samhället.