Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Handskakning
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Implenia tecknar kontrakt med Varbergstunneln

Implenia vann uppdraget Varbergstunneln, Västkustbanan, Varberg–Hamra. Varbergstunneln, Västkustbanan, Varberg–Hamra. Kontraktet undertecknades den 20 juni och är värt 200 miljoner kronor med option på 3,3 miljarder.

Varbergstunneln tilldelades Implenia Sverige AB - ett kontrakt värt 3,5 miljarder. Den första fasen - projektering och förberedande arbeten - som nu inleds har ett kontraktsvärde på 200 miljoner kronor.

–Det är skönt att vi äntligen är i hamn efter ett års hårt upphandlingsarbete. Det har varit en gedigen process som våra inköpsansvariga och delar av projektledningen genomfört på ett systematiskt och väl genomtänkt sätt. Sekretessen under upphandlingen har varit sträng och samtliga i projektledningen, även de som inte deltagit i arbetet, har visat stor förståelse liksom de leverantörer som varit inblandade i prekvalificeringsarbetet, säger Per Rydberg, projektledare för Varbergstunneln.

Kontraktet är en totalentreprenad, Tidig Entreprenörsmedverkan (TEM), och omfattar första fasen av projekt Varbergstunneln fram till byggstart i slutet av 2019.

– Nu när vi har skrivit kontrakt ska vi fram till byggstart och tillsammans med Implenia först planera och projektera det vi ska genomföra, säger Per Rydberg.

Implenia Sverige AB har många års erfarenhet och kompetens inom utmanande infrastrukturprojekt i Sverige bland annat när det gäller betongkonstruktioner, broar, tunnlar och bergrum. Implenia har uppdraget Getingmidjan i Stockholm och arbetar också i vissa delar av Förbifart Stockholm. Implenia Sverige AB ingår i Implenia Group, som är en leverantör av byggtjänster i Schweiz. Koncernen har också en stark ställning på den tyska, österrikiska och norska infrastrukturmarknaden.

–Vi är glada och stolta idag över att ha vunnit kontraktet på det här projektet som kommer att ge ringar på vattnet. Vi kommer väl förberedda, nu är det bara att köra igång, säger
Fredrik Björckebaum, vd Implenia Sverige AB.

Fakta Varbergstunneln:

  • Utbyggnad till dubbelspår i tunnel under Varberg är en del i utbyggnaden av hela Västkustbanan mellan Göteborg och Lund.
  • Avsikten med utbyggnaden är att skapa ett snabbt, effektivt och miljövänligt transportmedel för både människor och gods.
  • Entreprenaden sträcker sig över cirka nio kilometer och innebär byggnation för spår, broar och andra byggnadsverk för både person- och godstågen i en komplex trafikerad spårmiljö. Under centrala Varberg kommer järnvägen att gå i en cirka tre      kilometer lång tunnel.
  • All person- och godstrafik på befintlig Västkustbana ska under hela entreprenaden kunna pågå. Även tågtrafiken på Viskadalsbanan ska pågå under större delen av entreprenaden.