Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Träd i Järnvägsparken

På onsdag den 11 september börjar vi fälla träd i Järnvägsparken för att förbereda bygget av Varbergstunneln. Vi kommer att fälla merparten av träden, men där det är möjligt att spara träd gör vi det.

— Exakt vilka träd som kan stå kvar vet vi inte i dagsläget men klart är att kastanjerna kommer vara kvar och eventuellt ett fåtal träd mot Otto Torells gata, säger Lilly Bengtsson, blockchef för Mark & VA på Implenia, som är Trafikverkets entreprenör.

Kan man inte flytta och omplantera träden?

De träden som finns i Järnvägsparken idag är i för dåligt skick för att klara av en flytt eller omplantering. Att flytta stora träd innebär stora risker och en återplantering garanterar inte att träden överlever.

— I våras såg vi till att placera ut så många trädstammar som möjligt till faunadepåer*. Vi kommer nu att lagra ett trettiotal trädstammar i väntan på att vi kan bygga fler faunadepåer och även andra arbeten pågår för att skapa ytterligare naturvärden, säger Patrik Lindberg, Trafikverket och miljöspecialist Varbergstunneln.

I framtiden när tunneln är klar så kommer Varbergs kommun att skapa nya grönområden som är anpassade till stationsområdet och till staden.

*)Faunadepåer innebär att vi placerat ut trädstammarna intill våtmarker så att insekter kan skapa nya livsmiljöer i stammarna. Då kan även fåglar såsom hackspettar dra nytta av detta. Läggs stammarna intill våtmarksmiljöer brukar groddjur kunna skapa sig bohålor under stockarna.