Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Mot en intensiv byggfas

Nu lägger projekt Varbergstunneln i nästa växel och går in i en intensiv byggfas. Under våren kommer vi bland annat att börja spränga, sponta och borra för att förbereda för bergtunnel, betongtunnel och tråg i Lassabacka, centrum och Breared.

- Resultatet blir ett nytt dubbelspår som går i en tunnel under Varberg. Det är en viktig pusselbit mot en bättre miljö och mer hållbara resor och transporter i Sverige, säger Mathias Wärja Trafikverket och projektchef för Varbergstunneln.

I mitten av mars börjar vi spränga ovan mark i Järnvägsparken för servicetunneln och sedan spränger vi under mark från slutet av april. Då vi spränger fram bergtunneln (tågtunneln) som ska gå under centrala Varberg.

Samma period börjar vi också att spränga på vårt arbetsområde i Breared. Inledningsvis kommer vi att spränga ovan jord för att förbereda för bergtunnelns södra mynning.

Detta gäller vid sprängning ovan mark

  • Innan sprängning ljuder en tutande varningssignal med korta signaler (----).
  • Gå undan från fönster och dörrar som vetter mot sprängplatsen när varningssignalen ljuder.
  • När sprängningen är klar ljuder en ihållande signal ( ____ ).
  • Flaggvakter kommer att se till att det är säkert för gång-, cykel- och biltrafik genom kortare stopp på några minuter i området runt sprängningen.

Arbeten pågår också med godsbangården i Lassabacka, nya Getteröbron och betongtråget norr om stationshuset. Vi gör tillfälliga trafiklösningar och sätter upp skyltar.

- När vi arbetar är ett av våra mål att göra smidiga lösningar så att det fungerar för de flesta som ska fram eller bor nära våra arbetsområden, säger Mathias Wärja.

Läs gärna mer om påverkan här.