Våra arbeten fortsätter framåt. I överflygningen på filmen nedan kan du jämföra vad vi gjort sedan i juni. Och hur broar, tunnelmynning, tråg och godsbangård växer fram.
Nya godsbangården:
Godsbangården blir cirka 1 kilometer lång, med fyra spår för godståg vid sidan av fyra spår för Västkustbanan.
Status: Just nu pågår spårbyggnationen på den västra sidan av de befintliga spåren, vilken ska vara färdig till sommaren 2021. I början av 2021 påbörjas förberedande markarbeten på den östra sidan av de befintliga spåren, där ytterligare ett spår ska byggas. Godsbangården ska vara klart 2022.
Norra tråget:
Det öppna tråget blir cirka 900 meter och är en övergång mellan tågtrafik ovan mark och i tunnel. Det norra tråget ska vara klart 2024.
Status: Under 2020 har det pågått mark- och grundläggningsarbeten inför byggnationen av den första tredjedelen av tråget, bland annat schaktning och sprängning. I början av 2021 påbörjas arbetet med att gjuta den första delen av tråget, parallellt med fortsatta mark- och grundläggningsarbeten.
Norra betongtunneln:
Den norra betongtunneln blir cirka 350 meter. Den norra betongtunneln ska vara klar 2024.
Status: Under 2020 har det pågått mark- och grundläggningsarbeten för tunneln, bland annat schaktning och sprängning. Under 2021 påbörjas arbetet med att gjuta den första delen av betongtunneln, parallellt med fortsatta mark- och grundläggningsarbeten.
Södra betongtunneln:
I söder övergår bergtunneln i en betongtunnel och sedan ett öppet tråg som sammanlagt blir cirka 300 meter.
Status: Under 2020 har det pågått mark- och grundläggningsarbeten som fortsätter under 2021, med bland annat schaktning och sprängning.
Södra tråget:
I söder övergår bergtunneln i en betongtunnel och sedan ett öppet tråg som sammanlagt blir cirka 300 meter.
Status: Under 2020 har det pågått mark- och grundläggningsarbeten som fortsätter under 2021, med bland annat schaktning och sprängning.
Bro över Österleden:
Vi bygger en järnvägsbro över Österleden, som får en ny sträckning och sänks ner under bron.
Status: Under 2020 har det pågått mark- och grundläggningsarbeten samt gjutning av brostöden. Under det första halvåret av 2021 bygger vi färdigt bron och öppnar upp för gång-, cykel- och biltrafik på Österledens nya sträckning under bron.
Tunnelarbeten pågår i norr och i söder. I norr är vi 155 meter i servicetunneln och 21 meter i tågtunneln. På grund av tätbebyggt område i centrum spränger vi med mindre salvor för att hålla nere vibrationerna. I söder går det lite fortare, i servicetunneln är vi 210 meter in och i tågtunneln 45 meter in i berget.