Getteröbron är projektets första milstolpe och den invigdes i augusti 2020. Den gamla bron revs sedan. Foto: Implenia Sverige AB. Nya Getteröbron Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Trafikverket Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Tel: 0771-921 921 Meddelande: * Vem vill du skicka ditt e-postmeddelande till, välj här: Projekt Varbergstunneln Trafikverket Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Projektets första milstolpe blev den nya Getteröbron. Det var en viktig pusselbit att bli klar med eftersom dubbelspåren som ska byggas ska få plats under den. Den nya bron är längre och högre för att ge plats åt dubbelspåren och den nya godsbangården norr om bron. Högre fri höjd under bron tillåter också högre hastighet på Västkustbanan. Nya bron är konstruerad att klara av tunga transporter. Den nya bron är en så kallad kontinuerlig balkbro i fem spann med sex stöd. Konstruktionen gör att det blir fria ytor under brons ytterspann. Det möjliggör för gång-, cykel- och biltrafik på båda sidor om dubbelspåret under bron. Trafiklösningen är en fråga som Varbergs kommun hanterar. Det är nya gång- och cykelbanor på båda sidor av bilvägen på bron. Bron utrustas med väg- och broräcke samt elskydd över järnvägen. Det är också belysningsstolpar på båda sidor. Arbetet med den nya Getteröbron inleddes i januari 2019. Bron invigdes och öppnades för trafik i augusti 2020. Den gamla bron revs under hösten 2020.