Projektet påbörjades som ett projekt på E14 på sträckorna Hålland–Undersåker och Sta–Rännberg. Den föreslagna åtgärden var breddning av vägen med så kallade stigningsfält* på båda delsträckorna.
Som ett första steg i planeringsprocessen togs ett samrådsunderlag fram i augusti 2015. Samrådsunderlaget var ute på remiss och ett samrådsmöte med allmänheten genomfördes i april 2016. De synpunkter som kom in i kombination med de utredningar som genomförts, gjorde att Trafikverket beslutade att ändra inriktning på projektet.
I stället för att hantera det som ett projekt med samma typ av åtgärd så delas det upp i två projekt med olika typer av åtgärder, E14 Rännbergsbacken och E14 Hållandsbacken. I Hållandsbacken planeras att dagens större korsningar ska få en ny utformning.
Projektet E14 Hålland delas upp i två etapper. Det gör vi för att vi behöver se över ytterligare vilka behov som finns längs korsningarna Hedmans/Englagård, Slagsåvägen/Slalomvägen och Romo. Vi avvaktar med arbetet för denna sträcka (etapp 2) tills det finns ett beslut om ytterligare utredningar och finansiering.
Etapp 1 blir korsningarna Åkroken, Hållandsgården, Folkhögskolan och Ristafallet, och vi kommer fortsätta ta fram en vägplan för granskning av dessa korsningar.
*Ett stigningsfält är ett extra körfält i en backe till vänster om ordinarie körfält i stigningens riktning. Det är avsett att underlätta omkörning på vägen som frånsett stigningsfältssträckor endast har ett körfält per riktning.