Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Unikt mätsystem installeras i Stora Helvetet

Vad är en SAA-mätare? När jag fick höra att en sådan skulle installeras i järnvägsbanken Stora Helvetet och det är första gången det händer i Sverige så blev jag nyfiken.

Jag hänger på Trafikverkets projektledare Örjan Sjölund för att ta reda på svaret. Vi har tur med vädret och solen lyser när vi kommer fram till Storlien. För att vi snabbare ska ta oss fram till banken liftar vi med Sveriges största snöslunga som går på järnvägen mellan Storlien och norska gränsen. Vi stannar några gånger på vägen för att titta på landskapet och under ett stopp hinner jag prata lite med Thomas Back och Kalle Alnkvist som kör snöslungan.

- Vilken kapacitet har slungan och hur snabbt kan ni köra? frågar jag. - Ja, vi kör oftast i maxfart vilket är 60/70 km i timmen. Slungan har en kapacitet på 8 kubik i sekunden vilket kan jämföras med ett lastbilslass och trycket är 5 ton. Då förstår man vilken mängd det handlar om och att man inte ska stå i vägen, säger Thomas.

Det är imponerande kraftfullt, tänker jag medan vi kör vidare mot vårt mål. När vi kommer fram till järnvägsbanken slås jag av vilken fantastisk utsikt det är och hur hög banken faktiskt är. Jag vågar mig nästan ända fram till staketet och när jag ser marken långt där nere är jag verkligen inte avundsjuk på de arbetare som slet med att bygga banken för över 100 år sedan.

SAA-mätaren kan installeras horisontellt
Sedan tidigare finns det både manuell och automatisk mätutrustning som är vertikalt installerad i järnvägsbanken men nu är det dags att sätta dit SAA-mätaren. SAA står för Shape Accelerometer Array och är en automatisk mätutrustning som kan installeras horisontellt. Sträckan som ska mätas in idag är 25 meter, så de manuella mätsystemen kommer fortfarande att finnas kvar i banken.

Jag pratar med Christian Klaesson som är leverantör av mätutrustningen för att få veta lite mer.

- Syftet med SAA-mätaren är att mäta rörelser för att se om banken rör sig och i så fall hur mycket. Vi för in en slang genom ett rör i marken som vi tidigare lagt parallellt med järnvägsspåret. I slangen finns ett antal segment med mätpunkter, närmare bestämt 50 stycken jämfört med en manuell som bara har en mätpunkt. Vi mäter dygnet runt via GSM-nätet, förklarar Christian.

Skickar mätdata var 15:e minut
När mätaren ska installeras uppstår ett problem. Det har bildats en ispropp i röret och det krävs några minuters fundering för att hitta en lösning. Under tiden passar jag på att intervjua Magnus Ruin som är geotekniker och ansvarig för installationen.

- Det är första gången som en SAA-mätare installeras i ett järnvägsprojekt i Sverige. Fördelen är att vi kan ändra intervall och vilka värden vi vill mäta utan att vara fysiskt på plats. Nu ställer vi in mätningen så vi får data var 15:e minut. Varje segment mäter rörelse på en tiondels millimeter. Rörelserna i segmenten summeras till grafer där vi kan se hur banken rör sig, berättar Magnus. Mätdata skickas automatiskt till en server och sedan kan de som övervakar järnvägsbanken logga in via webben och se graferna. 

Grillad korv på brasa i Helvetet
Framåt lunch börjar det kurra i magen. Det är ett rutinerat gäng jag är ute med och inom kort har de tänt en brasa och det grillas korv till höger och vänster. När det är dags att börja jobba igen passar jag på att ta ytterligare några kort på de vackra vyerna som omger banken. Resultatet av mätningarna får jag ta reda på lite längre fram men nu är det dags att åka hem. Det har varit en fantastisk dag på jobbet och jag har fått vara med om tre för mig unika saker; åka Sveriges största snöslunga, se Sveriges första installering av en SAA-mätare och sist med inte minst promenerat på Sveriges högsta järnvägsbank.

Mia Granlund 11 mars 2015