Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Järnvägsbron över Stora helvetet

Viktig milstolpe i Stora helvetet-projektet

Järnvägsbron över ravinen Stora helvetet är snart färdig. I mitten av april nådde brobygget det västra landfästet, och under sensommaren ska bron beläggas med räls.

Den nya bron över Stora helvetet ersätter den järnvägsbank som tågtrafiken idag passerar för att ta sig över ravinen. Bron är spektakulär med sina tre pelare, sin längd på 233 meter och högsta höjd på 30 meter.

Den 11 april nådde projektet det västra landfästet, vilket Trafikverkets projektledare Sven-Olof Bergkvist ser som en viktig milstolpe för Stora helvetet.

- Det är ett komplext infrastrukturprojekt i en spektakulär miljö. Att bron nu löper mellan det östra och västra landfästet är en viktig milstolpe för projektet, säger han.

Men trots att arbetet med bron är inne i sitt slutskede kommer det att dröja ytterligare en tid innan det kan passera tåg där. I samband med att brobygget är färdigt ska bron få sin räls. Därefter kan banan kopplas ihop med det befintliga spåret.

- Målet har hela tiden varit att ha bron färdig till Alpina VM i Åre i februari 2019. Och av allt att döma kommer vi att hålla tidsplanen och klara målet, säger Sven-Olof Bergkvist.

När bron är tagen i trafik ska den gamla järnvägsbanken rivas till ungefär hälften av sin nuvarande höjd. Det arbetet beräknas vara klart under 2019.