Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Nu är ett Stora Helvetet i nyskick invigt

En ny järnvägsbro och en elektrifierad järnväg – byggd i besvärlig fjällterräng. På onsdagen invigde Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och infrastrukturminister Tomas Eneroth den moderniserade järnvägen över ravinen Stora Helvetet i Jämtland.

Själva bron var klar redan hösten 2018 och det första tåget passerade den 19 oktober. Elektrifieringen av sträckan mellan Storlien och norska gränsen står på plats och kommer att kopplas in under 2019. När den norska delen av järnvägen ska elektrifieras är ännu inte klart.

Invigningen av investeringarna ramades, förutom den vackra fjällutsikten, in av jämtländska smaker och dofter i form av nygräddade kolbullar, sprakande eld och kokkaffe.

– Det här är en viktig pusselbit för att säkra förbindelsen till Norge, att binda ihop kust med kust, säger Lena Erixon, som invigde den moderniserade järnvägen genom att knyta ihop två band – ett med den norska och ett med den svenska flaggans färger.

Till sin hjälp att knyta banden hade Lena Erixson infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Närvarande under invigningen var också representanter för kommuner och regionen på den svenska och norska sidan, näringslivet och entreprenörer och andra berörda myndigheter.

Det var i slutet av 1800-talet som den omkring 24 meter höga järnvägsbanken över Stora Helvetet byggdes. Det var troligtvis rallarna som byggde banken som döpte platsen till det något egendomliga namnet på grund av den besvärliga och svårtillgängliga fjällterrängen. Hälften av den gamla järnvägsbanken kommer också att rivas under året.

I ungefär 140 år stod järnvägsbanken pall för tågtrafiken som förbinder Sverige och Norge. Men 2013 stoppades alla trafik över ravinen eftersom det fanns risk för att hela banken skulle rasa. Trafikverket förstärkte banken, installerade vibrationsmätare och 2015 kunde järnvägen öppna för trafik igen.

Parallellt började Trafikverket skissa på en ny och mer modern lösning för att säkra tågförbindelsen mellan Sverige och Norge. Och resultatet är att ravinen Stora Helvetet kommer att fortsätta att trafikeras av smidig, grön och trygg tågtrafik.