Ny rörbro vid Galhammarbäcken Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Daniel Gideonsson Projektledare Tel: 010-123 93 37 Bertil Jansson Markförhandlare Tel: 070-3216282 Tel: 010-123 73 96 Trafikverket Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Tel: 0771-921 921 Meddelande: * Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Ombyggnaden och förbättringen av väg 321 mellan Svenstavik och Månsåsen pågår för fullt. Ett antal grävmaskiner och lastbilar är nu utspridda längs med de första femton kilometrarna, som utgör den första etappen. Totalt ska under de kommande åren 37 kilometer väg byggas om. En av de platser som nuär starkt påverkade av byggnationen är Galhammarudden, strax norr om Svenstavik.Där rinner Galhammarbäcken genom en vägtrumma under väg 321. En del i projektetär att byta ut denna vägtrumma mot en ny rörbro som ska ligga under både vägenoch cykelvägen.- Det känns verkligen bra att projektet nu börjar att få full fart och att dentre kilometer långa och nya gång och cykelvägen mellan Svenstavik och Hoverbergbörjar att få sin slutliga form, säger Trafikverkets projektledare, DanielGideonsson när han blickar ut över lyftkranarna som håller på att lägga denstora rörbron på plats. Ett av de två rörbroelementen. Varje element är 25 meter lång och väger 6,4 ton. 50 meter lång rörbroI början av juli genomfördes det största lyftet i projektet, bron över Galhammarbäcken. Bron utgörs av ett 50 meter långt och nästan 3 meter brett rör av plåt som ska placeras i en grop ungefär fyra meter under nuvarande väg. Totalt har drygt 2 500 kubikmeter jord schaktats bort.- För att trafiken ska kunna passera broläget har vi byggt en förbifart som kommer att ligga kvar fram till att bron ska kunna trafikeras i andra halvan av augusti, förklarar Daniel Gideonsson.Brons båda rör har levererats i två 25 meter långa delar som vardera väger 6,4 ton. De lyfts ned i schaktgropen av en mobilkran. Rören sätts sedan ihop i skarven med ett bultförband och fylls sedan med grus för att fiskarna obehindrat ska kunna simma igenom.Bilden nedan: De två tunnelelementen skarvas med bultförband och fylls därefter med grus för att fiskar och andra vattenlevande djur obehindrat ska kunna simma igenom rörbron.