Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Ett tåg som kör i solnedgång.

Sandhem–Nässjö, förbättrad framkomlighet och hastighetshöjning vid nio tågstationer

Trafikverket har tagit fram förslag på åtgärder som ska öka kapaciteten och minska restiden på Jönköpingsbanan mellan Falköping och Nässjö.

Vi arbetar för att kunna höja kapaciteten på järnvägen och på så sätt även minska restiderna. Det gör vi genom att möjliggöra att tåg kan köra in på stationer från båda hållen samtidigt. De stationer som omfattas av arbetet är Vartofta, Sandhem, Mullsjö, Habo, Bankeryd, Huskvarna, Tenhult, Forserum och Äng. I projektet ingår även att höja hastigheten till 160 kilometer i timmen på en del sträckor och att bygga om vissa plankorsningar. Några av dem kommer att stängas helt.

Fyra nya planskilda korsningar

I november 2015 fastställdes en riktlinje som gör att vi behöver bygga bort fyra plankorsningar:

  • I Sandhem bygger vi en ny gång- och cykelbro, tar bort plankorsningen för biltrafik och bygger ersättningsväg.
  • I Vartofta bygger vi en ny vägbro med anslutningsvägar.
  • I Äng bygger vi en ny vägbro med anslutningsvägar.
  • I Bankeryd planerar vi att bygga en vägbro, men detaljplanearbetet är inte klart ännu.

Strukton Rail är entreprenör, och affärsformen är utförandeentreprenad. Sweco är byggplatsuppföljare i projektet.