Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Ett tåg som kör i solnedgång.

Sandhem–Nässjö, förbättrad framkomlighet och hastighetshöjning vid nio tågstationer

Trafikverket har tagit fram förslag på åtgärder som ska öka kapaciteten och minska restiden på Jönköpingsbanan mellan Falköping och Nässjö.

Vi arbetar för att kunna höja kapaciteten på järnvägen och på så sätt även minska restiderna. Det gör vi genom att möjliggöra att tåg kan köra in på stationer från båda hållen samtidigt. De stationer som omfattas av arbetet är Vartofta, Sandhem, Mullsjö, Habo, Bankeryd, Huskvarna, Tenhult, Forserum och Äng. I projektet ingår även att höja hastigheten till 160 kilometer i timmen på en del sträckor och att bygga om vissa plankorsningar. Några av dem kommer att stängas helt.

Tidplan

Enligt en ny riktlinje som fastställdes i november 2015 behöver vi bygga fyra nya planskildheter. Detta gör att den nya anläggningen öppnas för trafik ett år senare än planerat. I och med att en bro försenas så kommer klarställandet att bli tidigast 2021.

Produktionsstart blir hösten/vintern 2018 och kommer att pågå till 2021. Upphandling av entreprenör är klar och det blir Strukton Rail. Affärsformen blir utförandeentreprenad. Swecos uppdrag ändras nu från projektör till att bli byggplatsuppföljare i projektet.