Värnamo-Jönköping/Nässjö, elektrifiering och höjd hastighet. Dela English Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Anders Axelsson Projektledare Tel: 010-123 77 44 Carina Junefelt Projektledare Tel: 010-123 69 51 Monica Funkquist Biträdande projektledare Tel: 010-1244331 Emma Fjellström Projektingenjör Tel: 010-123 05 75 Magnus Gyllemark Markförhandlare Tel: 010-123 22 44 Trafikverkets kontaktcenter Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Tel: 0771-921 921 Meddelande: * Vem vill du skicka ditt e-postmeddelande till, välj här: Anders Axelsson Carina Junefelt Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Målet med projektet är att förbättra restiden och att skapa förutsättningar för attraktiva och hållbara person- och godstransporter. Idag är järnvägen enkelspårig och oelektrifierad. Restiderna mellan Jönköping–Vaggeryd–Värnamo blir mer konkurrenskraftiga och får bättre förutsättningar och möjligheter till tillväxt/kompetensförsörjning, samt arbets- och studiependling. Målet med projektet är att restiden mellan Jönköping-Värnamo ska understiga 50 minuter med persontåg. Terminalerna Torsvik och Båramo skulle med elektrifierade spår spela en viktig roll för att flytta över ökade godsvolymer från väg till järnväg. Stora investeringar i form av mötesspår, fjärrblockering och spårbyte har genomförts på södra delen av sträckan. Objektet omfattar: elektrifiering av banan mellan Nässjö–Vaggeryd-Värnamo. elektrifiering av banan mellan Vaggeryd–Byarum. ny bansträckning mellan Byarum och Tenhult, totalt 24 kilometer. bullerskyddsåtgärder. trädsäkring. ny väg förbi Tenhult. mötesstation mellan Huskvarna och Tenhult. Objektet bidrar positivt till den ekologiska hållbarheten genom att det ökar järnvägens attraktivitet och konkurrenskraft och därigenom möjliggör för en överflyttning av transporter från väg till järnväg, med minskade koldioxidutsläpp som följd. Även elektrifieringen medför positiva effekter för den ekologiska hållbarheten. Den nya järnvägssträckan innebär dock risk för intrångseffekter på närliggande naturreservat och riksintressen och kan eventuellt påverka biologisk mångfald, vilket kan vara negativt för den ekologiska hållbarheten. Objektet möjliggör nya trafikupplägg med tyngre och längre tåg och omledningsmöjligheter vid störningar på Södra stambanan, vilket är positivt för den ekonomiska hållbarheten. Den sociala hållbarheten gynnas av snabbare och bekvämare pendlingsmöjligheter i stråket Värnamo-Jönköping.