Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Plogbil på vinterväg.

Så sköts din väg på vintern

De statliga vägarna sköts av entreprenörer som arbetar på uppdrag av Trafikverket.

Driften av vägarna i Kronobergs län är indelad i tre så kallade driftområden. I varje område finns en entreprenör som svarar för drift och underhåll.

Entreprenörerna plogar, saltar och sandar, river is och tar bort snö, tinar trummor och röjer stormfällda träd. Mellan de intensiva snöröjningsperioderna underhåller de vägräcken, kantstolpar och viltstängsel. De sköter rastplatser, busshållplatser och trafiksignaler. Entreprenörerna har en tät dialog med Trafikverket och de har tillgång till avancerad väderinformation. Halkbekämpningen sker ofta redan innan temperaturen faller för att hindra att vägbanorna fryser. Plogbilarna kan rulla redan när de första flingorna faller.

I Kronobergs län finns ungefär 130 enheter för snöröjning och halkbekämpning. Normalt kostar vinterväghållningen i Kronobergs län 53 miljoner kronor per år. Ungefär 35 procent av kostnaden är fast ersättning. Det inkluderar bland annat hyra av plogar, saltspridare och lagringsplatser samt jourersättning till chaufförer och beredskapshavare.

Trafikverket prioriterar vinterväghållningen, och oavsett hur omfattande vintern blir så finns ekonomiskt utrymme för att uppnå den standard som är beställd.

Salt på de stora vägarna

Halka bekämpas med salt och sand. I Kronoberg län används i princip salt på de stora vägarna som har mycket trafik. Sand är effektivt bara på vägar med lite trafik. Saltet gör att vägen kan vara fri från snö och is även när det är kallt. Saltet har bäst effekt om det sprids innan temperaturen sjunker och nederbörden faller. Därför kan man se saltspridare i arbete på torra vägbanor vid plusgrader. I Kronobergs län använder Trafikverket salt på 132 mil väg och sand på 256 mil.

Läs mer om hur och varför Trafikverket använder salt på vägarna