Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Tågstation

Gällivares moderna bangård ett lyft för Malmbanan

Trafikverket har rustat upp och förlängt Gällivare bangård. Nu kan långa malmtåg mötas och fler tåg trafikera Malmbanan samtidigt.

Trafiken på Malmbanan ökar samtidigt som tågen blir längre och tyngre. Gällivare bangård byggdes för över hundra år sedan och det var hög tid för en upprustning.

– Vi har fått en modern bangård som kommer att hålla i många år och vara till stor nytta för både person- och godstrafiken längs Malmbanan, säger Tomas Tossavainen, projektledare vid Trafikverket.

Tre spår har förlängts. Kontaktledning, belysning, signalställverk, spår och växlar har bytts ut till dagens moderna standard. Dessutom har en ny plattform för resande byggts. Totalt har projektet kostat ungefär 300 miljoner kronor.

Det omfattande arbetet på bangården startade redan 2016.

– Ett stort jobb har varit att schakta bort och byta ut jordmassor, eftersom marken till stor del består av gammal sjöbotten, berättar Tomas Tossavainen.

Arbetet har bedrivits under flera inplanerade stopp i tågtrafiken då specialister inom mark, bana, el, signal och tele jobbat sida vid sida.

– Stoppen var en förutsättning för att kunna göra ett så här omfattande arbete, säger Tomas Tossavainen.

Häromdagen kunde den nya tekniken kopplas på och de förlängda spåren börja användas.

– Nu återstår en del efterarbete och uppsättning av stängsel runt bangården, men det är inget som kommer att påverka tågtrafiken, säger Tomas Tossavainen.