Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Det hände med Kalixbron

I slutet av januari tvingades Trafikverket stänga av E4-bron över Kalix älv. Upp till en fjärdedel av bottenplattan under ett av brostöden saknade då stöd mot underliggande älvbotten.

- Det var ingen risk att bron skulle rasa, men vi kompromissar aldrig med säkerheten och valde att stänga bron direkt, säger Jesper Klefsjö, distriktschef Investering Nord på Trafikverket.

Sedan sommaren 2019 har byggnationerna av en 300 meter lång E4-bro över Kalix älv pågått. Den nya bron som blir 15 meter bred med både gång- och cykelbana kommer att möjliggöra tyngre transporter och ersätter den befintliga bron. Det var under en dykning vid brobygget som skadan på ett av brostöden på den befintliga bron upptäcktes.

- Allt tyder på att arbetet med den nya bron har gjort att älvbotten under ett av de stöden på den befintliga bron rasat så en slänt bildats under stödet. Upp till en fjärdedel av bottenplattan saknade då stöd mot den underliggande älvbotten, säger Jesper Klefsjö, distriktschef Investering Nord på Trafikverket.

Under avstängningen leddes trafiken om via trafikplats Åkroken, via väg 721 genom hela Kalix, och utfart via 720 till E4 Björkfors. Trafikverket och entreprenören jobbade dag och natt för att minimera påverkan av stängningen. Ett arbete som gjorde att bron kunde öppnas nästan en vecka tidigare än beräknat.

- Kostnaden för att gjuta förstärkningen under det befintliga stödet, omskyltning och väglots kostade i slutändan cirka två miljoner kronor. Vem som ska ta kostnaden är idag inte överenskommet, säger Jesper Klefsjö, distriktschef Investering Nord på Trafikverket.

Skiss brostöd 4 (pdf-fil)