I vägutredningen utreddes tre korridorer inom vilken den nya vägen ska placeras; Luossavaara syd, Luossavaara nord och Kirunavaara.
Vägkorridor Kirunavaara valdes bort för att den skulle innebära sämre tillgänglighet och för att endast en liten del av den förväntade trafiken skulle använda vägen. Att dra nya E10 bakom gruvan skulle innebära att vägen framförallt används av trafik in till LKAB och av ren genomfartstrafik. Trafiken består till största delen av lokal trafik med målpunkter inom Kiruna. Vägkorridor Kiirunavaara valdes också bort för att den skulle innebära en risk för försämrad säkerhet med allmän personbilstrafik inne på LKAB:s område och eftersom vägen skulle blir ca 10 km längre än den befintliga vägen.
Vägkorridor Luossavaara nord valdes bort för att den innebar en negativ påverkan på riksintresset rennäring. Viktiga rastbeten och flyttleder skulle påverkas. Korridoren valdes också bort för att den skulle göra stort intrång i LKAB:s bearbetningskoncessioner för Luossavaara och begränsa brytningen av Lappmalmen, eller få en kort livslängd när brytningen kommer igång.
I vägutredningen beslutades att ny E10 skulle placeras inom vägkorridor Luossavaara syd. Korridoren tangerar centrum och uppfyller därmed syftet med att avlasta det kommunala vägnätet.