Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Byggdagbok vecka 27, 2019

I veckan har gjutningsarbeten skett på den större ravinbron, de sista gjutningsetapperna återstår på brodäcket.

Den här veckan har vi gjutit två gjutsektioner på pelarna på bro 4G och vi kommer att gjuta den sista delen vecka 29 på måndag. Gjutningarna har skett i bra väderförhållanden och gått mycket bra. Gjutningsarbetet är mycket tidskrävande jobb och där krävs det mer folk samtidigt. En liten berättelse för arbetet som pågår när vi gjuter:

På betongfabriken är många inblandade när betongen blandas och chaufförer kör ut betongen. På bygget är betongpumpbilen uppställd och färdig att ta emot betong. Gjutningsarbetet inkluderar mottagningskontrollen där arbetsledningen mäter luften för betongen, konsistensen samt sättmåttet. Mottagningskontrollen är viktigt för att kunna säkerställa bra kvalitet på betongen.

Efter godkända mätningar börjar pumpchauffören pumpa betongen in i formen som är kontrollerad i tidigare arbetsskede. Arbetarna tar emot betongen i formen där det vibreras ordentligt. Utan vibrering packas inte betongen ordentligt och det uppstår gjutskador, plus att strukturen blir inte hållbar. En fin och jämn yta blir gjord när man använder en vibrobalk som man drar på gjutrören som styr balken. Mindre ytor jämnas ut med en metallsloda eller motsvarande verktyg. Ytorna skall också eftervibreras som förebygger plastiska krympningar.

Efter betongytan har härdnat lite grann kan ytrona glättras med hand eller maskinellt. Efterbehandlingen börjas med att man täcker ytan med plast och vid behov vattnar ytorna. Större gjutningar kräver mer folk och att personalen är förberedd att arbeta övertid. Efter större gjutningar kan man att alla är trötta men glada. Gjutningen beseglar form- och armeringsarbetet där personalen spenderar mycket tid.

På mindre ravinbron har vi börjat riva broänder och kantbalksformar. Vi har också börjat förbereda kantbalkar att ta emot räcken inom närmaste veckor. Vi har utförd fyllingar mot bron och förberedd formarbetet för landfästen. Under nästa veckan formar och armerar vi  landfästerna uppåt samt fortsätter arbetet med kantbalkar.

Under vecka 29 gjuter vi sista etappen på brodäcket på större ravinbron, och formar samt armerar stödmurar. Vi också öppnar Midnattssolstigen på måndag morgon. Innan dess önskar vi att ingen går eller cyklar under bron där det kan förekomma nedfallande föremål. Vi arbetar med allt kraft som vi har för att kunna öppna vägen för er i oktober.

/Miika, GRK Infra