Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Byggdagbok vecka 34, 2019

GRK gör den slutliga spurten med ravinbroarna. Motionsspåret vid Sandstensberget är åter öppet.

Vi håller på och fyller mot mindre ravinbron och på länkplattan då beläggningen kommer att läggas i slutet av vecka 34 eller i början av vecka 35. Väderförhållandena har varit riktigt svåra under senaste veckorna och tätskiktsarbeterna har inte gått som planerat. För att kunna lägga tätskiktsmatta måste man ha uppehåll då det inte finns väderskydd på broarna.  Samtidigt slipar och putsar vi pelarna och monterar inspektionsbryggorna på båda broar. Sidoentreprenören utför motionsspår under den mindre ravinbron.

På den större ravinbron har formen städats bort och motionsspåret är öppnat igen. Vi vill dock påminna att det finns risk för spikar samt annat vass föremål. Vi formar stödmurar på bägge sidor och sista gjutningarna sker under vecka 35. Då gjuter vi länkplattorna. Vi monterar dilatationsfogar samt slipar brodäcket. Efter detta lägger vi tätskiktsmattan samt fyller mot bron så att vi kan ta emot beläggningen under vecka 36 eller 37 beroende på väderförhållanden.

bro vid SandstensbergetBron vid Sandstensberget (4G). Bilden är tagit från motionsspåret.

Nästa vecka river vi form, fyller mot bron, lägger tätskiktsmatta och beläggning, monterar färdigt inspektionsbryggorna, gjuter länkplattor, utför släntarbete och återställer under broarna. Tack för alla som har uppskattad vårat arbete och gett komplimanger. Vi har nu varit i produktion för 14 månader 7 dagar i veckan för att kunna öppna vägen för er i oktober.

Bilden är tagit från den större ravinbron vid Sandstensberget (4G). Utsiktet kommer att vara hur fin som helst när vägen öppnas. Bilden togs kl 04.00 på morgonen medan vi höll på gjuta de största stödmurarna.Bilden är tagen från den större ravinbron vid Sandstensberget (4G) tidigt på morgonen medan vi höll på gjuta de största stödmurarna.

/Miika, GRK Infra Ab