Bakgrund Dela Kontakta oss Facebook Google LinkedIn Twitter Linda Lingdell Projektledare Tel: 073-817 20 88 Tel: 010-123 70 35 Trafikverkets kontaktcenter Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8-16.30. Vi har öppet dygnet runt för akuta fel, trafikinformation och störningar. Tel: 0771-921 921 Meddelande: * Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Flera etapper i olika faser Dubbelspårsutbygganden på sträckan Hallsberg–Degerön är indelad i flera etapper som befinner sig i olika skeden. (Läs mer nedan.) Inom och runt Hallsbergs bangård utför vi också arbeten på uppdrag av andra aktörer. Syfte med utbyggnaden Vi vill åstadkomma • ökad kapacitet för godståg samt en möjlighet till utökning av persontrafiken, • god punktlighet för såväl gods- som persontåg, • förbättrad säkerhet längs med sträckan. Fler tåg ska kunna gå på banan och transporttiderna ska minska. Idag leds godståg om via andra banor på grund av kapacitetsbrist. Risken för störningar på sträckor med enkelspår är stor. Sträckorna Frövi−Hallsberg, Degerön−Mjölby och Mjölby–Motala är redan dubbelspåriga. Kostnad Hela kostnaden Hallsberg–Degerön är beräknad till sju miljarder. Kostnader för övriga utbyggnader i och runt Hallsbergs bangård ingår inte. I den nationella planen för Sveriges transportsystem 2010–2021 tilldelades sträckorna Dubbelspår genom Hallsberg, Hallsberg–Stenkumla, Stenkumla–Dunsjö och Jakobshyttan sammanlagt 1,7 miljarder kronor.