Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Stort intresse för Upplevelsedag i Rönneshytta

Ett hundratal intresserade i alla åldrar samlades under onsdagseftermiddagen den 2 september i Rönneshytta skola, för att få en inblick i bygget av dubbelspåret mellan Stenkumla och Dunsjö.

Information om projektet

I matsalen togs alla intresserade med på en guidad tur på byggsträckan. Trafikverkets delprojektledare Joakim Holtbäck och Skanskas projektchef Magnus Persson bjöd på en åkning i simulerad miljö som gav både överskådliga vyer över nejden och detaljstudier av cykelvägar, tomtgränser och bullerskydd. De många åhörarna fick en genomgång av projektet och det fanns gott om tid för frågor om stort och smått.

Snabbare och tystare

Produktionen har varit i gång sedan i vintras och beräknas vara klar 2019. Hela etappen, Hallsberg–Degerön, är färdig 2025. Trots att tågen då kan köra betydligt fortare på sträckan än idag kommer det att bli tystare. De flesta störande ljuden uppstår kring start och stopp, och de momenten byggs nu bort. Eftersom det är en nybyggnation gäller också hårdare lagstiftning än tidigare.

Väjer för backsippan

Vid ett väg- eller järnvägsbygge finns många hänsyn att ta. Ett arkeologiskt fynd eller en hotad djurart kan påverka projektets framfart. Mellan Stenkumla och Dunsjö, fick vi veta, har man på ett ställe fått ändra järnvägens sträckning för att inte störa den fridlysta backsippan som växer på platsen.

avtryck

Dagens rallare

Joakim Holtbäck berättade också att det är vanligt att man reser landet kring för att jobba i olika byggprojekt. Styrkan som jobbar på sträckan Stenkumla-Dunsjö är dock ovanligt lokalt förankrad.
– Vi är rallare hela gänget, sa han och slog samtidigt ett slag för yrket, som i dagsläget har dålig återväxt. Den som går yrkesskola eller ingenjörsutbildning har stora chanser att få jobb, menade Joakim.

Bra på att involvera ortsborna

Sonja Cederlöf, granne med järnvägsbygget i Rönneshytta, berömde Trafikverket och Skanska för att de varit så bra på att involvera ortsborna i processen.
– Det är vardagens hjältar som jobbar härute, menade hon, innan hon begav sig ut för att gjuta handavtryck i betong för eftervärlden.

Prova på-stationer utomhus

Ute på solgården serverades grillad korv, saft och kaffe av Rönneshytta föräldraförening. Besökarna kunde sedan prova på att sitta i en grävmaskin, få inblick i miljöarbetet förr och nu, testa mätinstrument och göra handavgjutningar i betong. Avgjutningarna ska sedan sättas upp i närheten av spåren.

barn