Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Glommanbron i Örebro byggdes

Foto: Örebro stadsarkiv/ fotograf Eric Sjöqvist. Glommanbron byggdes 1926 som ett nödhjälpsarbete för att skapa arbetstillfällen.

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Trafikverket bygger ny bro med bättre funktion men mindre magkänsla

Nästan hundraåriga ”Kill i magen-backen” på Glomman i Örebro är snart ett minne blott och ska bytas ut. Den nya bron får ett lägre ”underhållningsvärde”, men håller måttet för väg- och järnvägstrafik. Trafikverket planerar att påbörja bygget i juni 2017.

Bron över järnvägen på Glomman uppfördes 1923 och är känd som "Kill i magen-backen" för generationer av bilåkande örebroare. Den branta puckelformen har gjort bron till en favorit bland barnen, men den är idag i dåligt skick och måste därför rivas. Vi byter ut den mot en plattrambro av armerad betong - Sveriges idag vanligaste brotyp. Den nya bron blir högre och får en jämnare lutning. Det skapar mera utrymme för tågen men tar samtidigt bort "kill i magen-effekten".

- Arbetet startar vid midsommar, och kommer att pågå fram till februari 2018. Fordonstrafiken leds om under hela byggtiden via Hagalundsvägen-Brunnsvägen och Mosåsvägen, säger Trafikverkets projektledare Martin Larsson.

Gång- och cykeltrafiken kommer att vara avstängd under cirka tre veckor när bron rivs. Resten av byggtiden kommer fotgängare och cyklister att kunna använda en provisorisk bro bredvid byggarbetsplatsen.