Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Gamla och nya Glommanbron

Gamla och nya Glommanbron

Nya Glommanbron i Örebro öppnar för biltrafik

7 februari kl. 06.00 öppnar den nybyggda bron över järnvägen vid Glomman i Örebro för trafik. Bron ersätter nästan hundraåriga "Kill i magen-bron" som var i dåligt skick. Den nya bron bör stå minst lika länge men håller måttet för väg- och järnvägstrafik.

– Bron öppnas drygt två veckor tidigare än planerat vilket innebär att biltrafiken slipper ta den tidigare omledningsvägen. Till en början blir det väggrus över bron för att vägbanken ska få en chans att sätta sig innan asfaltering sker vid tjänlig väderlek i vår, säger Martin Larsson, projektledare på Trafikverket.

Cyklister och gående kan redan sedan några veckor tillbaka passera över den nya bron.

Det var i slutet av juli 2017 som den gamla bron revs, och bygget av den nya Glommanbron startade. Tack vare ett effektivt arbete av Trafikverkets entreprenör blev bron färdig tidigare än planerat.

Trafikverket har byggt den nya bron vid Glomman i samverkan med Örebro kommun, som finansierar projektet med 20 procent. Örebro kommun ansvarar redan nu för vägunderhållet av Glommanbron medan Trafikverket fortfarande har ansvar för brounderhållet.

Den nya bron är en så kallad plattrambro av armerad betong – Sveriges idag vanligaste brotyp. Den är högre och har en jämnare lutning. Det skapar mera utrymme för tågen men tar samtidigt bort "kill i magen-effekten".