Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Plogbil på vinterväg.

Så sköts din väg på vintern

De statliga vägarna sköts av entreprenörer som arbetar på uppdrag av Trafikverket.

Driften av vägarna i Örebro län är indelad i fem så kallade driftområden – Nora, Arboga, Örebro, Askersund och Vingåker. I varje område finns en entreprenör som svarar för skötseln. Entreprenörerna plogar, saltar och sandar, river is och tar bort snö, tinar trummor och röjer stormfällda träd. Mellan de intensiva snöröjningsperioderna underhåller de vägräcken, kantstolpar och viltstängsel. De sköter rastplatser, busshållplatser och trafiksignaler på de statliga vägarna. Entreprenörerna har en tät dialog med Trafikverket och de har tillgång till avancerad väderinformation.

Halkbekämpningen sker ofta redan innan temperaturen faller, för att hindra att vägbanorna fryser. Plogbilarna rullar redan när de första flingorna faller.

133 fordon för vinterväghållning

I Örebro län finns 133 fordon för snöröjning och halkbekämpning. Normalt kostar vinterväghållningen i Örebro län 50 miljoner kr/år. Knappt hälften av kostnaden är fast ersättning. Det inkluderar bland annat hyra av plogar, saltspridare och lagringsplatser samt jourersättning till chaufförer och egen personal. Dessa kostnader har Trafikverket oavsett hur mild eller sträng vintersäsongen blir.

Salt på de stora vägarna

Halka bekämpas med salt och sand. I Örebro län används i princip salt på de stora vägarna som har mycket trafik. Sand är effektivt bara på vägar med lite trafik. Saltet gör att vägen kan vara fri från snö och is även när det är kallt. Saltet har bäst effekt om det sprids innan temperaturen sjunker och nederbörden faller. Därför kan man se saltspridare i arbete på torra vägbanor vid plusgrader.

Läs mer om hur och varför Trafikverket använder salt på vägarna