Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

November

På sträckan Dunsjö–Jakobshyttan är produktionen är i full gång. Från november månad kan du bland annat se bilder från starten på tunneldrivningen.

Bild 1: Här syns det södra tunnelpåslaget där entreprenören som ska driva tunneln har sin etablering. 

Bild 2: Nu börjar vi borra för första tunnelsalvan som blir en kort ”pilot”. Tunneln planeras vara färdigsprängd våren 2022.

Bild 3: Resultatet av första salvan. Nu kan vi börja spränga för hela tunnelsektionen. 

Bild 4: Borriggen står i ett uppvärmt utrymme när den inte är i bruk. 

Bild 5: Borriggen har tre bommar. De kan samtidigt borra horisontellt på upp till 13 meters höjd och borra ca 25 meter djupa hål.  

Bild 6: Högborren borrar för förstärkningsbultar i förskärningen.

Bild 7: Utsikt söderut från toppen av södra tunnelpåslaget. 

Bild 8: Här lägger vi ledningar under den nya järnvägen, utanför gamla fotbollsplanen i Mariedamm.

Bild 9: Utsikt norrut från norra förskärningen intill Skeppsjön.