Trimningsåtgärdena som vi gör mellan Järna och Laxå innebär att vi utökar antalet blocksträckor* och signaler samt repeterande baliser** för att öka säkerheten. Åtgärderna medför även en robustare järnväg och förbättrar kapaciteten på sträckan. Läs mer nedan.
* Fler blocksträckor – för ökad säkerhet och robusthet
En järnvägssträcka mellan två stationer delas alltid in i en eller flera blocksträckor. Infart och utfart till dessa sträckor styrs av blocksignaler. Endast ett tåg kan trafikera en och samma blocksträcka. När tåg kör på blocksträckan visar ljussignalerna in till sträckan som trafikeras "stopp". Delas järnvägssträckorna in i kortare blocksträckor får vi en robustare anläggning med ökad kapacitet.
** Baliser och säkerhetsanläggningar
Järnvägen i Sverige är utrustad med säkerhetsanläggningar som både förhindrar urspårningar och kollisioner mellan tåg. Automatic Train Control (ATC) är ett sådant system. ATC ser till att tågen till exempel håller rätt hastighet och inte kan köra förbi en signal i stoppläge. Informationen från järnvägssträckan överförs till tågen via så kallade baliser, som är placerade i spåret längs banan med jämna mellanrum. Ju fler repeterande baliser desto smidigare tågföring.