Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Akvedukt Göta kanal

Fotograf: Ingegerd Svensson Yajjou

Passage Göta kanal

Flera alternativ har utretts gällande passagen av Göta kanal i Söderköping, men nu är beslutet taget att det blir en akvedukt.

2015 tog Trafikverket beslut om att bygga en akvedukt vid passagen av Göta kanal, där E22 leds under kanalen. En akvedukt är det mest hållbara alternativet, både för ekonomin och för miljön. Tidigare har fyra andra alternativ för hur E22 ska passera Göta kanal har diskuterats: tunnel, båtlyft, högbro respektive öppningsbar bro.

Att bygga akvedukten är en större investering än de alternativ vi tidigare undersökt, men det kommer att löna sig på 40 års sikt. Kostnaderna för drift och underhåll blir mycket lägre och akvedukten blir även samhällsekonomiskt lönsam i och med att vi slipper stopp i trafiken.