Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Lommabanan, Söderåsbanan och Södra stambanan – kapacitetshöjande åtgärder

Trafikverket genomför kapacitetshöjande åtgärder på banorna Lommabanan, Söderåsbanan och Södra stambanan för både gods- och persontrafik på grund av att järnvägstrafiken ökar snabbt.

Ökad tågtrafik innebär att vi behöver utföra våra spårväxelbyten i en snabbare takt och med mindre arbetstid i spår än vad vi gör idag. Ibland ingår spårväxelbyten i projekt som innehåller flera olika åtgärder såsom spårbyten, men vi gör också enskilda byten. Nytt från och med 2013 är att Trafikverket ska samordna alla spårväxelbyten nationellt.

http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Nationell-projekt/Sparvaxelbyten/

http://www.trafikverket.se/Privat/Vagar-och-jarnvagar/Sveriges-jarnvagsnat/Ovriga-banor-i-sodra-Gotaland/

Byten och nybyggnationer av spårväxlar

Samordning och planering är A och O

Att samordna dessa arbeten nationellt innebär att vi får förutsättningar att planera för minskade avstängningstider av spåret . Det innebär också att vi kan använda våra egna och marknadens resurser på bästa sätt. Från och med 2013 finns det en spårgående kran, Kirow 1200, tillgänglig i Sverige och den ska vi nu använda tillsammans med de bandgående kranar som vi sedan tidigare använder vid byten av spårväxlar.

Kranen följer årstiderna

Den spårgående kranen Kirow 1200 är inhyrd från Tyskland av Trafikverkets spårväxelleverantör Vossloh för att lossa spårväxlar åt Trafikverket. Kranen förflyttar sig längs med den svenska järnvägen och utför spårväxelbyten efter en förplanerad rutt som följer våra årstider. Sent på vintern utför vi växelbyten i södra Sverige där vintrarna normalt är varmare. Under våren och sommaren förflyttar sig kranen längre norrut för att sedan vända tillbaka söderut under höst och vinter. Detta är en planeringsmässig utmaning för Trafikverket.

Snabbare byten och en säkrare arbetsmiljö

Spårgående kranar är vanligt i Europa och fördelen är främst att den spårgående kranen kan göra arbetet snabbare och att arbetsmiljön blir bättre än med andra metoder. Vi får dessutom en bättre kvalitet på den nya spårväxeln, vilket innebär att det krävs mindre underhåll av växeln och att den får en längre livslängd. Den spårgående kranens första tid i Sverige kommer att vara en inkörningsperiod för både oss på Trafikverket och för våra entreprenörers personal.