Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Exempel på hur en planskild gång- och cykelväg kan se ut.

Exempel på hur en planskild gång- och cykelväg kan se ut.

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Sju nya planskilda korsningar ökar tillgängligheten och säkerheten

Korsande vägar ersätts med planskilda korsningar när dubbelspåret byggs. På så sätt blir närmiljön längs spåret mellan Ängelholm och Helsingborg, Romares väg bättre för de som rör sig i området.

Inom järnvägssträckan mellan Ängelholms station och Helsingborg, Romares väg finns totalt 20 korsande vägar och gång- och cykelvägar som påverkas av järnvägen. Av dessa 20 korsningar är sju stycken plankorsningar. En plankorsningar innebär att trafikanter korsar järnvägsspåret i höjd med spåret, det vill säga att du måste vänta in eventuella förbipasserande tåg. Vid utbyggnaden kommer samtliga sju plankorsningar att stängas och ersättas med planskilda korsningar.

- Att ersätta plankorsningar med planskilda korsningar innebär en klar förbättring för närmiljön. Tack vare att man slipper korsa spåret blir korsningen både säkrare och mer tillgänglig för alla trafikanter, säger Åsa Rosberg, projektledare.

En korsning färdig redan i höst

Redan i höst står en av de nya planskilda korsningarna färdig. Gång- och cykeltunneln vid Ringstorpsvägen gör det smidigare och säkrare att ta sig under spåret i norra Helsingborg. Arbetet påbörjades hösten 2016, tunneln sköts på plats i juni och fram tills november arbetar vi för att färdigställa ombyggnaden, bland annat de ihopkopplande gång- och cykelvägarna.